Tiltræk flere ideelle kunder: Sådan arbejder du med virksomhedskoncepter

(Læsetid for denne blog: 4-5 minutter. Derudover opfordrer jeg dig til at sætte et par timer af til at arbejde med de spørgsmål, som jeg stiller dig længere nede)

 

Din virksomhed skal være båret af et koncept.

 

Du har sikkert hørt det før.

 

Jeg er enig.

 

Der er kun fordele at hente ved at koncepte sin virksomhed.

 

Både for dig og for dine kommende kunder.

 

Det er nemlig konceptet, som positionerer dig ud fra det, som du gerne vil have, at din virksomhed står for.

 

Vi må bare konstatere, at vi ikke kan sælge hverken produkter eller ydelser/services – ud fra kvalitet eller faglighed.

 

Det nytter ikke (kun) at slå sig på:

Vores produkt er i den bedste kvalitet.

Eller

Vores ydelser er funderet i høj faglighed.

 

De ovenstående udsagn er ikke unikke selling points, men noget, som vi formår, er fundamentalt på plads for en virksomhed.

 

Som forbrugere forudsætter vi, at virksomheden har styr på fagligheden og kvaliteten, før de overhovedet sætter sig på markedet.

 

I stedet er der to spørgsmål, som bevidst/ubevidst trænger sig på, når vi som forbrugere skal beslutte, hvem vi handler hos. Og de er:

 

  1. ”Kan virksomheden løse mit problem?”

Generelt køber mennesker løsninger på problemer. Har vi en udfordring, så kigger vi ud i markedet for at få udfordringen løst.

Men vi vil også gerne beslutte ud fra hvordan vi får udfordringen løst.

 

  1. ”Er virksomheden autentisk?”

Vi køber som forbrugere i stor stil ind på autenticitet. Så lad være med at lave om på din virksomheds DNA, for at få bestemte kunder i købetragten.

Det er meget vigtigt, at kunderne kan finde din virksomhed ud fra virksomhedens værdier.

Hvis kunden kan spejle værdierne i sine egne, så er du mere tilbøjelig til at få et salg, end hvis du prøver at frame og ramme nogen, som kunne være en anden virksomheds marked.

(Det bliver alligevel for knoklende undervejs, hvis ikke I har kunder, hvor I deler samme udsyn).

 

 

Ovenstående spørgsmål skal du som virksomhed stile efter at kunne besvare, når du laver marketing, salg eller andre kommercielle discipliner.

 

Ved at koncepte virksomheden, kommer du, som før nævnt, væk fra at sælge ydelser ud fra faglighed eller produkter ud fra deres kvalitet – men hen imod at give løsningen på menneskers udfordringer.

På en autentisk måde – DIN virksomheds måde.

 

Og det er ved konceptet, at du kan begynde at skille virksomheden ud fra konkurrenterne og være top of mind, når ideelle kunder er klar til at få løst deres problem.

 

Sådan kommer du i gang med virksomhedens konceptualisering

 

Hvad kendetegner det gode koncept?

 

 

Mange ser koncept som sådan noget glimmer man strøer om sig med, for at få skidt til at glimte.

 

Sådan kan man risikere at udnytte disciplinen, hvis ikke man grundlæggende har kvalitet på hylderne.

Eller hvis ikke man er autentisk i arbejdet.

Finder på noget, fordi det kunne være smart eller fancy at sige og gøre et (men i princippet stå for noget helt andet).

 

Derfor kendetegner det gode koncept  at du løser et problem og du løser det autentisk – på din måde.

 

Generelt starter konceptualiseringen ved at du svarer på følgende spørgsmål:

 

Hvem er virksomheden(og jeg selv, hvis du er dit eget personlige brand)?

Hvordan er den relevant?

Hvem er den relevant for?

 

Hvis du er dit eget personlige brand, så vi jeg opfordre dig til at starte med at kigge ind i dig selv:

Hvem er du? Hvad er der unikt ved dig? Hvorfor er det netop dig, som skal løse disse udfordringer for dine kunder?

 

 

Er din virksomhed ikke båret af individer, så erstat dig med virksomhed.

 

Hernæst vil jeg give dig lidt mere indsigt i, hvordan du kan arbejde videre med Hvordan din virksomhed er relevant.

 

Mange marketingfolk siger: ”Kan du løse folks problem, så har du en forretning!”

 

Jeg siger ikke det samme. Jeg ser det lidt mere nuanceret end som så.

 

Derfor er det, ud fra min optik, vigtigt, at man i sit koncept får forklaret, hvordan man løser udfordringen.

Det er her din virksomheds metoder bringes i spil i konceptet.

 

Hermed et tænkt eksempel til virksomheder, der sælger ydelser:

Din virksomhed hjælper mennesker med at stå stærkere i sig selv og blive bedre til at træffe beslutninger for eget liv.

Det er et problem som MANGE i vores samtid ønsker at få løst.

Men der er mange METODER til at få løst dette problem.

Det kan være alt lige fra samtaleterapi til mindfulness.

Eller yoga.

Eller hypnose.

Eller arbejde indgående med sine grundlæggende livsværdier.

Det kan også være, at din virksomheds unikke niche er at kombinere behandlinger/metoder/praksisser, så klienten får en mere helhedsorienteret løsning?

Det kan også være, at du tror på, at have dine klienter i forløb over længere tid, fordi du tror på at proces skaber en bedre forankring?

Eller tror på, at man skal mødes med andre ligesindede og arbejde med sin udvikling i grupper via workshops?

Derfor er det så vigtigt, at du i dit koncept får forklaret hvad du som virksomhed tror på, fordi det er med til, at jeg som potentiel kunde, finder ind til nuancen af, hvordan jeg godt kunne tænke mig, at få løst mit problem (via dig/din virksomhed).

 

Det samme gør sig gældende for produkter.

Produkter kan også løse problemer og udfordringer.

Ikke altid dybe udfordringer, som ovenfor, men reglen gælder altså også her.

 

Hermed et tænkt eksempel til virksomheder, der sælger produkter:

Din virksomhed sælger brugskunst i eget design.

Virksomheden kan med sine produkter hjælpe mennesker med at få unikhed ind i deres hjem, så de i hverdagen bliver mindet om, at det er ok ikke at være som alle andre.

Og at man ikke behøver at have fuldt stel til 12 personer, hvis man nu er af en anden støbning og værdsætter forskellighed og kombinationer af små unikating?

Et modsat eksempel kunne være, at du har en butik, hvor du sælger designer brands.

Her er løsningen at dine kunder køber, fordi de i deres hverdag bliver mindet om, at stilen er ok, fordi du i din butik har stylet tingene sammen.

Som kunde bliver jeg tryg ved, at du har besluttet for mig.

Ingen af ovenstående eksempler er hverken rigtige eller forkerte.

Vi køber ind ud fra forskellige værdier og derfor er det vigtigt, at du får konceptet dig ud fra din virksomheds unikke DNA og det, som den skal stå for.

 

 

Det sidste punkt, som du kan overveje i forhold til din egen konceptualisering, er Hvem din virksomhed er relevant for.

 

Din virksomhed er nemlig ikke for alle.

 

Fordi du har et DNA i din virksomhed, så skal du fokusere på de kunder, som matcher DNAet.

 

Her er vi tilbage ved det med værdierne og autenticiteten.

 

Hvis du som fra eksemplet tidligere, arbejder med personlig udvikling og tror på, at udvikling sker bedst i processer og ikke bare via en enkelt workshop, så nytter det jo ikke noget, at tiltrække kunder, som ”bare lige” skal have løst deres problem ”hurtigt”.

 

Så derfor er det vigtigt at gøre sig klart, at dine ideelle kunder tænker, føler og handler på en bestemt måde, for at være et match til din virksomhed.

 

Det er denne nuance, som kan give mening at arbejde videre med, så den kan skinne igennem i virksomhedens fremtidige kommunikation i markedsføringen.

 

Jeg håber at dette skriv har givet dig et par indsigter i, hvordan du arbejdet med konceptualisering, der understøtter din virksomheds univers.

 

Bedste hilsner Mette

 

PS: Hvis du vil arbejde videre herfra, så har jeg lavet et foredrag, der handler om hvordan du finder ind til kernen af din virksomhed og hvordan du kommer ud over rampen med den. Du er velkommen til at læse mere og tilmelde dig lige HER

 

Indlæg skrevet i

Efterlad en kommentar