TEMA I NOVEMBER

Sandheder om marketing og salg

Kære selvstændige ildsjæl!

Er marketing og salg sådan noget man bare lige fikser?

 

14 dage med opslag på de sociale medier og uddeling af dine visitkort, så kan du bare læne dig tilbage og høste frugterne af din (”hårde”) indsats.

 

Så er lykken gjort? Eller hvad?  

 

Jeg kender ikke den formel, der får dig derhen. Jeg tror nemlig ikke på, at den findes.  

 

Der findes intet facit i salg og marketing.

 

Du kan ikke gøre marketingindsats A mandag, B tirsdag og opnå præcis X antal kunder onsdag.

 

Hvorfor: Fordi kunder er mennesker. Og du kan ikke kontrollere andre menneskers beslutninger. (Du kan præge, men det er noget helt andet og det kommer jeg til senere i dette indlæg).

 

Jeg synes ikke, at der er noget i vejen med at gøre sig lidt umage her i livet.

 

Jeg mener heller ikke, at vi bør se salg og marketing som noget der bare skal overstås. Det er en illusion at tro det.

 

Salg og marketing er en kontinuerlig del af det at drive en forretning. Det stopper aldrig. Og det er præcis det, der giver berettigelsen til at gøre en forskel som virksomhed, når du endelig har kunderne i hus.  

 

Det er bare så ærgerligt at gå og søge efter en vidunderformel til den hurtige og nemme millionforretning. For vi kommer til at bruge al vores energi på det.

 

Den energi kunne vi jo i stedet bruge til at fokusere på, at komme i kontakt med mennesker, som vi potentielt kunne sælge noget til.

  

Jeg har altid været tilhænger af, at hvis vi vil noget, så skal vi mene det. Og mener vi det, jamen så gør vi også arbejdet.

 

Derfor er det af afgørende betydning at brænde for det man laver.

 

”Det skal give mening” hører vi rigtigt meget i vores samtid. Morten Albæk, tidligere topchef indenfor HR i Vestas, forsker lige nu i begrebet mening i forhold til effektivitet på arbejdspladser. 

 

Jeg tror at han har fat i noget. 

 

Så sørg nu for, at dit virke giver mening - for dig og for andre.

  

Der findes nogle gode tendenser indenfor marketing, som kan være gavnlige at implementere i dine marketingplaner, så du kan præge dine potentielle kunder. 

 

Her er mit bud på, at du kan sætte i stedet for de hurtige løsninger i din marketing.

 

De kommer her.

 

Autenticitet vækker tillid. Og tillid sælger varer. 

 

Hvis mennesker skal lægge deres tjente penge i din virksomhed, så skal de have mulighed for at lære dig og dit virke at kende.

 

Du giver dine potentielle kunder denne mulighed bedst, ved at være synlig, tydelig og autentisk(helt dig selv) i dine marketing budskaber og din kommunikation.  

 

Husk at din synlighed i marketing ikke kun behøver at handle om dig

 

Hav i stedet fokus på at udvikle noget inspirerende og relevant indhold, som viser hvem du er/hvad du tror på samtidig med, at din potentielle kunde får noget brugbart med sig. 

 

Kontinuitet modner din potentielle kunde til en købsbeslutning

 

Vi ved, at mennesker ofte skal se ting flere gange, før de handler på en købsbeslutning. 

 

Nogle siger 7 gange, andre 13 gange… Det er nok ikke så væsentligt. Uanset kan vi blive enige om, at det nok oftest er mere end en gang. 

 

Tænk selv over dine egne købsbeslutninger. Hvor ofte går du selv og overvejer, ser flere opslag på Facebook om det samme kursus eller produkt. Eller klikker på flere mails fra en virksomhed om samme service, før du beslutter dig. 

 

Det betyder altså, at du ikke bare skal fortælle den samme ting i din marketing én gang. Du skal fortælle den flere gange. 

 

Eksempelvis indenfor annoncering anbefaler jeg dog ikke, at du kører annoncer på repeat igen og igen, så din målgruppe ser nøjagtigt det samme fra dig. Men dit budskab skal gå igen flere gange i diverse “indpakninger” om man vil.

Dette gruk hænger på mit kontor og det minder mig om, at vi skal have tålmodighed. Også i marketing. 

 

Træk egoet ud af din markedsføring

 

Marketing handler ikke kun om at du vinder.

 

At du få tilført en masse kunder og økonomi. 

 

Din marketing skal give mening og tjene andre. 

 

I sommers var jeg på kursus med SOME guruen Jay Shetty, som har millionvis af følgere. (Se billedet). 

 

Jay sagde blandt andet følgende:

“On social media: If the intention is not to serve, it is impossible to make an impact”

 

Jeg er mere end enig. 

 

Der er altså god karma i, at tænke på, at din marketing ikke kun er sælgende, men at den rent faktisk også inspirerer din målgruppe. 

 

Vi vil ikke sælges til. Vi vil føle og set og mødt - og så skal vi nok købe. 

 

Egoet spiller også ind på vores evne til at være synlige som virksomhed. 

 

Personlig synlighed er jo ikke afgørende for alle brands. Men er du dit eget personlige brand, er det afgørende! 

 

Jeg kender mange virksomhedsejere, som er deres eget personlige brand, der helst ikke vil gå på video eller sige noget direkte til målgruppen i deres marketing. 

 

De begynder at overfokusere på, hvordan deres hår mon nu sidder, eller om de nu taler for tøvende og med for mange `øh´er” - eller har dobbelthage. (I mine egne videoer taler jeg tit med ØH, fordi sådan taler jeg. Og jeg har dobbelthage - også i den virkelige verden!) 

 

Og det er jo bare pænt lige meget, hvis ellers dit set up virker professionelt og er i tone med dit brand. 

 

Hvis du kender til denne lille blokering, så vil jeg minde dig om, at det handler om de budskaber du har og dem som dine budskaber skal tjene. 

 

Det handler om dem - ikke om dig.  

 

Prægning via flere online platforme

 

Det er ingen hemmelighed, at jeg er stor fortaler for markedsføring via det digitale. 

 

Jeg har i de fire virksomheder jeg har etableret og drevet, haft stor succes med at benytte mig af de digitale muligheder vi har i dag. 

 

Forbes har i 2019 offentliggjort en undersøgelse, der viser at relationsskabelse mellem målgruppe og virksomhed er afgørende for at lykkes med marketing i dag. Og det hænger jo fint sammen med det tidligere beskrevet omkring autenticitet, tillid og modning. 

 

Online universet er en helt unik mulighed for at skabe - og styrke relationen. 

 

Jeg vil også anbefale dig at fokusere på at krydse diverse platforme, så du både har noget content kørende på de sociale medier, noget content via nyhedsbrev og noget content via din hjemmeside. 

 

Jeg håber at mit Novembertema vil tjene dig, så du kan få endnu mere salg ud af din markedsføring på en bæredygtig måde. 

 

Kærlig hilsen 

MERE INSPIRATION TIL DIN KOMMERCIELLE VÆKST?

Lær at pitche din virksomhed på 3 linjer

NOVEMBER

Tilbage til toppen