Få tid til udvikling mens du drifter

Kære selvstændige

 

Kender du det der med, at året pludselig er omme. Inden du får set dig om, at det december og tiden er bare fløjet afsted i din virksomhed.

 

Vi kender det nok alle sammen.

 

I travle perioder tager driften oftest over og vi får ikke altid prioriteret produkt/ydelsesudvikling og tiltag for leadgenerering (tiltrækning af kundeemner) i denne travle periode.

 

Det betyder så, at når vi ikke har så travlt, så kommer der et naturligt ”slip”.

 

Det kan faktisk godt stresse og derfor anbefaler jeg, at man får prioriteret at planlægge sin virksomheds kommercielle aktiviteter.

 

For mig selv er det afgørende at jeg kan lave en plan, som er ok at ændre efter 3 måneder, hvis der er behov for justering. Det giver mig også følelsen af, at planen ikke er en spændetrøje, men nærmere en rettesnor og en ramme. Og at jeg kan free style til en vis udstrækning uden at miste retningen.

 

Sådan kommer du i gang med at prioritere din kommercielle udvikling sideløbende med driften.

 

Jeg har nedenfor noteret de punkter, som du kan arbejde med på vejen mod din vækst.

 

Giv dine ”hyldevarer” et servicetjek en gang om året

 

Hvad enten du sælger fysiske produkter, ydelser eller services, så kan det give god mening at kigge grundigt ind i dine hyldevarer.

 

Jeg anbefaler at du mindst en gang om året kigger på om dine varer skal justeres.

Du kan stille dig selv følgende spørgsmål, for at komme nærmere din justering.

 

  • Er dine fokusprodukter dine bedstsælgere?
  • Er dine ydelser fortsat fuldt transformerende eller skal der mere til? Eller mindre til?
  • Lever dine services fortsat op til dine værdier og er de skarpe nok i forhold til det, som du gerne vil sikre kunden med din service?
  • Er prissætningen korrekt? Eller skal der justeres op eller ned?
  • Skal du udvikle/indkøbe/designe nye produkter?
  • Hvis ja, hvordan harmonerer de med dine nuværende varer?

 


Fordelen ved denne proces er, at det er DINE varer.

 

Du bestemmer.

 

Er der noget, som du ikke længere har energi på, så skrot det.

 

Har du udviklet dig og føler du, at der skal en ekstra dimension ind i dit set up, så få det til at ske.

 

Din virksomhed – dine regler. Det var derfor du blev selvstændig.

 

Hvornår skal du sælge dine hyldevarer?

 

Langt de fleste har sæsonbestemte varer.

 

Mennesker bliver ofte skilt i januar og august, så skilsmisseadvokaten har travlt i disse perioder.

Festkjoler bliver ofte solgt mest i forårs- og julemånederne.

Yoga eller træningsforløb er i stor efterspørgsel i januar og september

Sandaler bliver solgt mest i sommerhalvåret.

Konsulenter og rådgivere har mindre sæson i juli og i december

 

Jeg tror du kan følge mig i det.

 

Har din virksomhed en sæson?

 

Hvis ja, så vil jeg opfordre dig til at planlægge dine indsalgsaktiviteter ud fra dette.

 

Har din virksomhed en sæson?

Hvis ja, så vil jeg opfordre dig til at planlægge dine indsalgsaktiviteter ud fra dette.

Planlægning

Hvis du ved at du har efterspørgsel på personlig udviklingsretreat i maj, så lad være med at planlægge det med start i juli. Og hvis du skal samle et hold til dit retreat, så start i rigtig god tid med at markedsføre det. Måske allerede 3 måneder før.

 

 

Lav her en kalender for hvornår du ved, at du har travlt med kunder/salg, så du danner dig et visuelt overblik over din arbejdsbyrde hen over et helt år.

 

Sådan planlægger du din markedsføring, så du løbende har friske emner der kan konverteres til kunder til dine hyldevarer.

 

Mennesker køber af mennesker og derfor er din vigtigste opgave at være autentisk. Det er vigtigt at du bruger din markedsføring til at kommunikere hvad du tror på.

 

Derudover køber mennesker løsninger på problemer og derfor er det vigtigt at du kommunikerer målrettet og strategisk ud fra det, som du ved at dine potentielle kunder har brug for at vide noget om.

 

Er dette fluffy for dig?

 

Så stil dig selv følgende spørgsmål:

 

”Hvilke problemer løser jeg for min betalende kunde?”

 

De problemer som du løser, kan du basere din kommunikation på. Vær inspirerende og relevant i forhold til, hvordan de kan få løst deres problemer.

 

Derfor: Fokuser din markedsføring i ovenstående kommunikation.

 

Når du skal have din kommunikation ud, så anbefaler jeg dig at arbejde med det, som man kalder pull strategi.

 

Pull strategi er en metode, hvor man modner leads (potentielle kunder) til at købe af os.

 

Modsat push strategi, som er ”køb nu inden det er for sent” eller ”Køb 2 og betal for 2”, så giver pull strategi mulighed for at tillidsbygge og sikre, at du bliver top of mind overfor potentielle kunder.

 

Dette er specielt godt, hvis man enten er nystartet, eller sælger store ydelser, dyrere produkter, personlige udviklingsprocesser eller er i gang med at opbygge et brand omkring sine fysiske produkter.

 

Online markedsføring kan virkelig sætte fut under en pull strategi. Og her kan marketing være i direkte synergi med det endelige salg.

 

Jeg har en stor forkærlighed for online markedsføring. Specielt på Facebook. Det har virket bedst for mig selv i alle de virksomheder jeg har etableret. Uagtet branche. Og jeg anbefaler alle mine kunder at rette fokus mod online markedsføring på en eller flere platforme. Jeg har lavet en separat blog om emnet, som du kan læse her, hvis du vil i gang med strategisk online markedsføring.

 

Handlingsplaner der rent faktisk bliver til eksekvering

Handlingsplaner og to-do lister

Hvis du ved at du har efterspørgsel på personlig udviklingsretreat i maj, så lad være med at planlægge det med start i juli. Og hvis du skal samle et hold til dit retreat, så start i rigtig god tid med at markedsføre det. Måske allerede 3 måneder før.

 

 

Lav her en kalender for hvornår du ved, at du har travlt med kunder/salg, så du danner dig et visuelt overblik over din arbejdsbyrde hen over et helt år.

 

Sådan planlægger du din markedsføring, så du løbende har friske emner der kan konverteres til kunder til dine hyldevarer.

 

Mennesker køber af mennesker og derfor er din vigtigste opgave at være autentisk. Det er vigtigt at du bruger din markedsføring til at kommunikere hvad du tror på.

 

Derudover køber mennesker løsninger på problemer og derfor er det vigtigt at du kommunikerer målrettet og strategisk ud fra det, som du ved at dine potentielle kunder har brug for at vide noget om.

 

Er dette fluffy for dig?

 

Så stil dig selv følgende spørgsmål:

 

”Hvilke problemer løser jeg for min betalende kunde?”

 

De problemer som du løser, kan du basere din kommunikation på. Vær inspirerende og relevant i forhold til, hvordan de kan få løst deres problemer.

 

Derfor: Fokuser din markedsføring i ovenstående kommunikation.

 

Når du skal have din kommunikation ud, så anbefaler jeg dig at arbejde med det, som man kalder pull strategi.

 

Pull strategi er en metode, hvor man modner leads (potentielle kunder) til at købe af os.

 

Modsat push strategi, som er ”køb nu inden det er for sent” eller ”Køb 2 og betal for 2”, så giver pull strategi mulighed for at tillidsbygge og sikre, at du bliver top of mind overfor potentielle kunder.

 

Dette er specielt godt, hvis man enten er nystartet, eller sælger store ydelser, dyrere produkter, personlige udviklingsprocesser eller er i gang med at opbygge et brand omkring sine fysiske produkter.

 

Online markedsføring kan virkelig sætte fut under en pull strategi. Og her kan marketing være i direkte synergi med det endelige salg.

 

Jeg har en stor forkærlighed for online markedsføring. Specielt på Facebook. Det har virket bedst for mig selv i alle de virksomheder jeg har etableret. Uagtet branche. Og jeg anbefaler alle mine kunder at rette fokus mod online markedsføring på en eller flere platforme. Jeg har lavet en separat blog om emnet, som du kan læse her, hvis du vil i gang med strategisk online markedsføring.

 

Vil du vide mere om hvordan du kan tiltrække kunder?

Tilbage til toppen