Skip to content

Få tid til udvikling mens du drifter

Kender du det der med, at året pludselig er omme. Inden du får set dig om, at det december og tiden er bare fløjet afsted i din virksomhed.

 

Vi kender det nok alle sammen.

 

I travle perioder tager driften oftest over og vi får ikke altid prioriteret produkt/ydelsesudvikling og tiltag for leadgenerering (tiltrækning af kundeemner) i denne travle periode.

 

Det betyder så, at når vi ikke har så travlt, så kommer der et naturligt ”slip”.

 

Det kan faktisk godt stresse og derfor anbefaler jeg, at man får prioriteret at planlægge sin virksomheds kommercielle aktiviteter.

 

For mig selv er det afgørende at jeg kan lave en plan, som er ok at ændre efter 3 måneder, hvis der er behov for justering. Det giver mig også følelsen af, at planen ikke er en spændetrøje, men nærmere en rettesnor og en ramme. Og at jeg kan free style til en vis udstrækning uden at miste retningen.

 

Sådan kommer du i gang med at prioritere din kommercielle udvikling sideløbende med driften.

 

Jeg har nedenfor noteret de punkter, som du kan arbejde med på vejen mod din vækst.

 

Giv dine ”hyldevarer” et servicetjek en gang om året

 

Hvad enten du sælger fysiske produkter, ydelser eller services, så kan det give god mening at kigge grundigt ind i dine hyldevarer.

 

Jeg anbefaler at du mindst en gang om året kigger på om dine varer skal justeres.

 

Du kan stille dig selv følgende spørgsmål, for at komme nærmere din justering.

 

  • Er dine fokusprodukter dine bedstsælgere?

 

 

  • Er dine ydelser fortsat fuldt transformerende eller skal der mere til? Eller mindre til?

 

 

  • Lever dine services fortsat op til dine værdier og er de skarpe nok i forhold til det, som du gerne vil sikre kunden med din service?

 

 

  • Er prissætningen korrekt? Eller skal der justeres op eller ned?

 

 

  • Skal du udvikle/indkøbe/designe nye produkter?

 

 

  • Hvis ja, hvordan harmonerer de med dine nuværende varer?

 

 

Fordelen ved denne proces er, at det er DINE varer.

 

Du bestemmer.

 

Er der noget, som du ikke længere har energi på, så skrot det.

 

Har du udviklet dig og føler du, at der skal en ekstra dimension ind i dit set up, så få det til at ske.

 

Din virksomhed – dine regler. Det var derfor du blev selvstændig.

 

Hvornår skal du sælge dine hyldevarer?

 

Langt de fleste har sæsonbestemte varer.

 

Mennesker bliver ofte skilt i januar og august, så skilsmisseadvokaten har travlt i disse perioder.

Festkjoler bliver ofte solgt mest i forårs- og julemånederne.

Yoga eller træningsforløb er i stor efterspørgsel i januar og september

Sandaler bliver solgt mest i sommerhalvåret.

Konsulenter og rådgivere har mindre sæson i juli og i december

 

Jeg tror du kan følge mig i det.

 

Har din virksomhed en sæson?

 

Hvis ja, så vil jeg opfordre dig til at planlægge dine indsalgsaktiviteter ud fra dette.

 

Hvis du ved at du har efterspørgsel på personlig udviklingsretreat i maj, så lad være med at planlægge det med start i juli. Og hvis du skal samle et hold til dit retreat, så start i rigtig god tid med at markedsføre det. Måske allerede 3 måneder før.

 

 

Lav her en kalender for hvornår du ved, at du har travlt med kunder/salg, så du danner dig et visuelt overblik over din arbejdsbyrde hen over et helt år.

 

Sådan planlægger du din markedsføring, så du løbende har friske emner der kan konverteres til kunder til dine hyldevarer.

 

Mennesker køber af mennesker og derfor er din vigtigste opgave at være autentisk. Det er vigtigt at du bruger din markedsføring til at kommunikere hvad du tror på.

 

Derudover køber mennesker løsninger på problemer og derfor er det vigtigt at du kommunikerer målrettet og strategisk ud fra det, som du ved at dine potentielle kunder har brug for at vide noget om.

 

Er dette fluffy for dig?

 

Så stil dig selv følgende spørgsmål:

 

”Hvilke problemer løser jeg for min betalende kunde?”

 

De problemer som du løser, kan du basere din kommunikation på. Vær inspirerende og relevant i forhold til, hvordan de kan få løst deres problemer.

 

Derfor: Fokuser din markedsføring i ovenstående kommunikation.

 

 

Når du skal have din kommunikation ud, så anbefaler jeg dig at arbejde med det, som man kalder pull strategi.

 

Pull strategi er en metode, hvor man modner leads (potentielle kunder) til at købe af os.

 

Modsat push strategi, som er ”køb nu inden det er for sent” eller ”Køb 2 og betal for 2”, så giver pull strategi mulighed for at tillidsbygge og sikre, at du bliver top of mind overfor potentielle kunder.

 

Dette er specielt godt, hvis man enten er nystartet, eller sælger store ydelser, dyrere produkter, personlige udviklingsprocesser eller er i gang med at opbygge et brand omkring sine fysiske produkter.

 

Online markedsføring kan virkelig sætte fut under en pull strategi. Og her kan marketing være i direkte synergi med det endelige salg.

 

Jeg har en stor forkærlighed for online markedsføring. Specielt på Facebook. Det har virket bedst for mig selv i alle de virksomheder jeg har etableret. Uagtet branche. Og jeg anbefaler alle mine kunder at rette fokus mod online markedsføring på en eller flere platforme. Jeg har lavet en separat blog om emnet, som du kan læse her, hvis du vil i gang med strategisk online markedsføring.

 

Handlingsplaner der rent faktisk bliver til eksekvering

 

Det kan være at du lige nu har blod på tanden til at få eksekveret på ovenstående.

 

Min anbefaling er, at du får lavet en handlingsplan for din udvikling.

 

Kender du det med at du ikke får handlet på en handlingsplan (eller to do tjek liste)?

 

Her har du et par gode råd til, hvordan du kan arbejde nuanceret med en handlingsplan.

 

Når du noterer ting ned på handlingsplanen, så er det jo som regel en lang smøre. Det kan være meget uoverskueligt at komme i gang.

 

Stil dig selv spørgsmålet: ”Hvad er det mindste jeg kan gøre lige nu, for at holde momentum i den rigtige retning?”.

 

 

Prioriter herefter din handlingsplan ud fra dit svar. Og sørg for at få brudt din handlingsplans dele ned i små bidder.

 

For eksempel hvis du skal lave en markedsføringskampagne online, så sørg for at bryde dens dele helt ned:

Planlæg personas/målgruppe, content til målgruppe, annonceringstekster, justeringer, videoskydning, osv osv.

 

Når du laver en handlingsplan, så sørg for at ligge dobbelt tid ind.

 

Jeg er selv mega tidsoptimist og jeg har virkelig fået gavn af dette når jeg planlægger. Så hvis du forestiller dig, at en ting på handlingsplanen tager 1 time, så sæt 2 timer af.

 

Hernæst får du plottet dine nedbrudte planer og prioritering ind i din kalender på bestemte datoer.

 

Og så holder du aftalen med dig selv. Hvis du virkelig gerne vil udvikle din virksomhed og komme ind i en god kadence, så skal du anskue dine handlingsplans dele i din kalender, som lige så vigtig som hvis det var en kunde du havde i kalenderen.

 

(Re)treat dig selv

Det er som nævnt vigtigt, at du ikke laver en plan der er så stringent, at den ikke er til at ændre på. Måske er du typen, der kan lide rammer, men har også brug for at udfordre rammen i målet mod forbedring/justering. Dette skal du respektere ved dig selv.

 

Det giver rigtig god mening, at tage sig selv en tur op i helikopteren nogle gange om året.

 

Mit råd til dig, er at tage væk fra dagligdagen.

 

Lav dit eget retreat, hvor du kan tænke de store tanker – gerne en gang i kvartalet, så du har styring over året og kan planlægge i god tid. (For lige pludselig er det december og året er omme 😉)

 

Jeg anbefaler dig at lave det til en tur med en overnatning eller to, da det tiden virkelig får dig ind til kernen af dine planer. Hvis ikke det er muligt, så tag et dagsmøde væk fra kontoret. Lidt har også ret.

 

For mig virker det godt, hvis jeg er et sted med masser af natur, hvor jeg kan gå ture og tænke tanker. Sluk eller begræns mail, skærm og sociale medier og gå i proces med din strategi.

 

Jeg håber at disse tips kan give dig inspiration til, hvordan du kan komme videre med at planlægge dine kommercielle aktiviteter, så du fremover kan få meget mere ud af dine indsatser.

 

Jeg ønsker dig held og lykke med din udvikling.

 

Bedste hilsner fra Mette

 

 

NICHEFABRIKKENS BUSINESS RETREATS 2019 

Du kan også vælge at deltage på et af mine Business Retreats, som jeg afholder hen over foråret. Jeg afholder dem i 2019 på Vejlefjord og Kurhotel Skodsborg.

 

Du kan læse meget mere om det lige her:

Business Retreat

Efterlad en kommentar





Scroll To Top