Sådan får du din marketing til at arbejde for dig, så du løbende får salg

Kunne du godt tænke dig at have en løbende strøm af kundeemner?

Vil du gerne være på forkant med dine salgsaktiviteter, så du opnår ro på bagsmækken og ikke føler, at du kommer bagud med kundeemner?

Drømmer du om at gøre det simpelt for dig selv at arbejde med marketing og salg ved at få disciplinerne til at spille sammen?

Det er muligt for dig at opnå og jeg vil her beskrive for dig, hvad du kan gøre for at få det til at ske.

Der er vist ingen tvivl om at mit hjerte virkelig banker for markedsføring på de sociale medier.

Jeg tror på, at de sociale medier kan være adgang til et større marked end hvis vi udelukkende brugte offline markedsføring (dvs markedsføring i den fysiske verden, såsom reklamer, magasin annoncer, brochuremateriale, osv.)

Facebook…

Det fungerer bare rigtigt godt, hvis vi enten vil sælge et fysisk produkt eller i kontakt med kunder, som vi vil sælge ydelser til.

Det er den mest optimale marketing metode jeg til dato har erfaring med – efter 13 år som selvstændig med egne virksomheder indenfor service, produktsalg og rådgivning. Både med annoncering b2b og b2c (business to business og business to consumer).

Det kan være, at du måske tænker at Facebook ikke er en B2B platform, hvor du kan komme i kontakt med virksomhedskunder. Her kan jeg bare sige, at for mig virker det.

Du kan nemlig målrette direkte til de mennesker, som vi er sat i verden for at hjælpe.

De sociale medier giver os mulighed for en stor rækkevidde OG målbarhed.

Og retter du tilmed din kommunikation strategisk til at ramme dine målgrupper, så er du i gang med at skabe grobund for et system, der kan sikre dig IDEELLE leads løbende.

Det er her essensen ligger gemt i at få marketing og salg til at spille sammen:

At få flow i Facebook annonceringen og fylde den op med strategisk kommunikation, som er inspirerende og relevant for målgruppen.

Det er vigtigt for mig at pointere, at annonceringens strategiske kommunikation naturligvis også skal sørge for, at onboarde leads (potentielle kunder) til nyhedsbrev, blogs på website osv, således at du udnytter synergien i annonceringen til dine andre platforme.

Tilbage til den strategiske kommunikation…

Den strategiske kommunikation er afgørende for, at du skaber resonans.

Jeg hører ofte mennesker sige, at de ikke føler at de får nok ud af deres annoncer. Dette kan skyldes flere ting, men en stor årsag er ofte kommunikationen, som ikke skaber genklang.

Dette skyldes at vi mennesker forbruger varer, der løser vores problemer. Så vi køber i princippet løsninger på vores problemer. Og derfor skal din kommunikation ramme din målgruppe og dels løse deres problemer og dels vise, at det er dig, som er den rette til at hjælpe dem med at få dem yderligere løst.

Så strategisk kommunikation handler ikke (kun) om at lave en ”KØB NU!” annonce, men nærmere at modne dine leads til at få tillid til dig via din kommunikation.

Derfor skal du kende dine kernekunder og vide hvad de har brug for at høre.

En anden årsag til, at man ikke får nok ud at sine annoncer, kan skyldes dine budgetter – og at der er meget lidt budget bag annoncerne. Og lille budget medfører som oftest mindre rækkevidde.

Jeg plejer at anbefale alle mine kunder, at de får planlagt et budget til annonceringen.

Ligesom du laver et budget for din virksomheds omkostninger til revisor, licenser, forsikringer, lokaler, kontorartikler, efteruddannelse, produkter, og så videre, så skal du også lave et budget for din online annoncering. Det er et must at have økonomi at smide i maskinen.

Det koster penge at tjene penge og derfor bør du satse her. Måske tænker du: Hvor meget skal jeg så bruge? Det er vitterligt forskelligt afhængig af branche og ambitionen for omsætning i den anden ende.

Men jeg anbefaler altid at man starter med en sum, som man kan holde ud til at miste uden at være sikker på, at få beløbet ind igen. For den første annoncering giver rigtig god visdom omkring, hvad der virker – og ikke virker. Og det er også et vigtigt kendskab. Herefter begynder du at kunne tegne et billede af, hvor du får ud af dit budget. Til info så afsætter jeg selv 8 % af min budgetterede omsætning til marketingsomkostninger pr. år.

 

Jeg læste på FDIH.dk at 53 % af forbrugerne mener, at sociale medier har lige så stor eller større betydning, som deres omgangskreds, når de skal shoppe.

Derfor:

De sociale medier som salgs- og marketingkanal for virksomheder, er kommet for at blive!

Er du ikke i gang endnu?

Eller gør du lidt hist og pist, men har ikke retning på dine aktiviteter endnu?

Har du brug for at komme ordentligt i gang efter du har læst dette?

Så har jeg endnu mere hjælp til dig!

Jeg har sammen med Anne Billing (Facebook og Instagram annoncehaj), lavet en talk på 40 minutter, hvor vi fortæller dig:

– Hvordan du kan få din markedsføring til at arbejde for dig

– Om alle fordelene ved online markedsføring

Derudover giver vi dig inspiration til, hvordan du strategisk kommer igang med at sælge og tiltrække leads på de sociale medier.

(Vi taler også Instagram og Linked In i talken).

Hvis du klikker her og tilmelder dig, så modtager du den i din indbakke med det samme. 

Du tilmeldes samtidigt mit nyhedsbrev, som udkommer max en gang om måneden.

Held og lykke med din forretningsudvikling!

De bedste hilsner fra Mette

Indlæg skrevet i

Efterlad en kommentar