TEMA I DECEMBER

Hvad er meningen?

Kære erhvervsdrivende

Året går på hæld og det kan være, at du lige nu har fokus på at få afsluttet dit 2019 på mest optimale vis.

 

Hvis du har det ligesom jeg, så er det noget med at få alle ender til at mødes. At have tid nok til at få færdiggjort de ting, som hører sig 2019 til - og få mulighed for at tænke gode tanker for næste års planer.

 

Det er også denne tid på året, hvor du kan gøre status over året der er gået. 

 

Jeg er lige nu optaget af mening. Hvad er meningen med det, som jeg gør i min egen virksomhed? Har de fleste af arbejdsopgaverne i min virksomheds givet mening?

 

Men hvorfor lige mening?

 

For noget tid siden, fik jeg en fin invitation til Hartmanns Acadamy, hvor blandt andet filosof, forsker og erhvervsmand, Morten Albæk holdt oplæg.

 

Morten Albæk sagde mange gode indsigtsfulde ting. Men det, som jeg hæftede mig mest ved, var hans tilbagevendende fokus på mening.

 

Han sagde at det at være drevet af meningsfuldhed – og føle at livet giver mening, er den allerstørste markør for et godt liv (og arbejdsliv).

 

Ikke lykke, men mening.

 

Albæk som tidligere har stået i spidsen for HR divisionen i Vestas, forsker netop nu i vigtigheden af meningsfuldhed på arbejdspladser via sin iværksættervirksomhed, VOLUNTAS 

 

Her fokuserer han blandt andet på, at mening er med til at styrke effektiviteten i mennesker, som jo er afgørende for bundlinjen.

 

Dette er også direkte overførbart til det at drive en virksomhed. Lige meget om du har medarbejdere eller ej, så er effektivitet bestemt ikke uvæsentlig.

 

Driv virksomhed med mening

 

Det er altså nu, mere end nogensinde blevet OK, at tale om mening når vi taler om forretningsudvikling.

 

Så derfor, kære virksomhedsejer: Giver det mening, det du går og laver?

 

Hvis ja, så bliv for guds skyld ved!

 

Hvis nej, så har du lige nu verdens bedste mulighed for at ændre på din situation – tage lederskabet for din egen vækst, så den bliver (endnu mere) meningsfuld.

 

En ændring behøver ikke at være en kovending, for at sikre dig mere meningsfuldhed.

 

Det kunne måske være at:

 

  • Du ønsker at fokusere på en ny kundemålgruppe og gå ind i et nyt marked?
  • Det skal være nu, at din virksomhed også tilbyder Y sammen med dit eksisterende X?
  • De interne strukturer og måden man gør tingene på i din virksomhed, skal justeres, så det bliver mere meningsfuldt at drifte forretningen?

 

Det kan jo også være givet, at du skal lave en større ændring.

 

Eksempelvis at gå fra at sælge fysiske produkter via en webshop til at sælge rådgivningsydelser til aspirerende webshopejere?

 

Eller starte et mindre rengøringsfirma, fordi det ikke længere tjener dig, at arbejde som frisør med et team på 10 ansatte?

 

Det har jeg gjort flere gange. Ændret kurs. Solgt virksomheder fra eller lukket ned.

 

Det er intet mindre end meningsfuldt at gøre.

 

Indrømmet, det sætter da også gang i frygttanker såsom:

 

Kan du lykkes endnu engang? Går det nu? Er der kunder nok?

 

MEN!

 

Det afholdte mig ikke for at gøre det. Fordi meningen altid har været styrende – og tungen på vægtskålen for mig.

 

Kender du til, at man ligesom bare løser udfordringerne undervejs, når man er drevet af mening?

 

Hvis du siger ja, så har Morten måske ret i, at meningsfuldhed også styrker effektiviteten? Og måske det så det allervigtigste fokus vi bør have som virksomhedsejere, hvis vores virksomhed skal lykkes?

 

Virksomheder skal følge med de mennesker, der driver dem

 

Og når vi udvikler os og bliver klogere, så skal der være plads til justeringer.

 

Også i forhold til meningen. Der kunne jo godt være mening med noget for 1 år siden for dig og din virksomhed, men ikke længere. Det er jo helt ok og er det muligt at justere på, så tag lederskab for at gøre noget ved det.

 

Der er lige snart et helt nyt år på vej til dig

 

Det er jo ikke sikkert at du lige fra 1.1.2020 kan lukke din psykologprakisis for at blive keramiker, men det er dig muligt, at tage de første skridt henimod at undersøge, om det er meningen med dit (arbejds)liv.

 

Så hvad kunne de første skridt være for dig i forhold til at drive meningsfuld virksomhed?

 

Hvis du sidder og tænker:

 

Det lyder da meget godt. Jeg kan mærke, at mit (arbejds)liv kalder på mere mening, men jeg ved ikke hvor og hvordan det ser ud?

 

Du kan måske ikke konkret sige, at du vil sælge dit marketingbureau og gå all in i eventbranchen. Eller sætte din finger på, hvilke interne opgaver, der skal uddelegeres til et team, som du sætter, for at du kan være en bedre medspiller i din egen virksomhed? For at det giver mere mening.

 

Lad mig hjælpe dig lige her med at få styr på det – og gøre det mindre fluffy.

 

I min optik er det ret simpelt:

 

Vejen til mening og formål ligger i at brænde for det du laver – og blive næret af det.

 

Når dette er opnået, så er meningen der.

 

Det er ikke det samme som at sige, at du sidder på en lyserød sky og er i konstant flow med dine opgaver. Eller at ALT du foretager dig er hyle morsomt og sjovt.

 

Som Albæk sagde i sin tale: Vi ved at lykken falder, når vi bliver forældre, men meningen stiger.

 

Så hvis du elsker at sidde med din virksomheds økonomi, så giv den gas. Gør plads til det. Hvis det er dødens pølse, så få hjælp. Sæt dit team. Og gør selv kun det som ingen andre end dig kan.  

 

Hvis du elsker at have 1:1 kunder i udviklingsforløb, så fortsæt med det – og lad andre om formater, såsom online kurser, mv.

 

Hvis du elsker at fordybe dig i de nørdede ting i din virksomhed, så skal du give så meget plads til dette, som muligt. Og gøre alt for, at det udenom dit nørderi bliver varetaget af andre, så du kan blive ved med at nørde.

 

Vil du gerne lidt længere ind til kerne af ”din” mening?

 

Stil dig selv følgende spørgsmål:

 

Hvad brænder jeg så meget for og næres så meget af, at jeg ikke kan lade være med at gøre præcis det?

 

(ex: arbejde med mennesker, arbejde med fysiske produkter, udvikle noget, sælge services, give gode råd, inspirere, fordybelse/nørderi, hjælpe andre, skabe noget, gøre en forskel, udvide menneskers bevidsthed/indsigt, være kreativ)

 

 

Og hvis dine svar kræver uddybning, spørg dig selv:

 

Det kan være helt specifikke arbejdsprocesser såsom …

Notér

 

(ex: bogføring, markedsføringsanalyser, designe tasker, koordinere, facilitere, tale i store forsamlinger, coache 1:1, klippe hår, skrive, udvikle undervisningsmateriale, etc)

 

Husk at afstemme ovenstående med dine værdier - og dyder

 

Jeg tror også på, at meningen opstår, når vi kombinerer det vi elsker med vores værdier. Det vil sige, gøre det vi brænder for på en måde, som er i samklang med de værdier, vi er drevet af som mennesker og virksomhed.

 

Morten Albæk talte også om værdier og hvordan han hellere ville betegne værdier som dyder – det man som mennesker ynder at gøre en dyd ud af.

 

Jeg synes at denne betragtning er interessant. Værdier bliver på denne måde mere ”menneskelige” og ikke bare sådan nogle, som vi bare har sagt højt til et forretningsudviklingsmøde. Men rettere: Det her tror vi vitterligt på og derfor gør vi en dyd ud af, at efterleve det.

 

Tænk derfor gerne nu over dine værdier.

 

 

Hvilke værdier er du drevet af?  (Hvad gør du en dyd ud af?)

 

Spørg hernæst dig selv:

 

Driver jeg min virksomhed ud fra mine værdier – og dyder? Eller skal jeg justere til?

 

Lad mig komme med et eksempel:

 

Hvis du arbejder med ledersparring og er drevet at værdierne, menneskelighed og autenticitet, så gætter jeg på, at du er drevet af en humanistisk tankegang, hvor vækst aldrig bør kultiveres på bekostning af mennesker, men på grund af mennesker.

 

Derfor vil det ikke give mening for dig, at lave ledersparring for virksomheder eller virksomhedsledere, der ikke er drevet af de samme værdier. Lige meget hvor meget du brændte for at flytte ledere og blev næret af, at arbejde 1:1 med dine kunder.

 

Derfor er det vigtigt at have dine værdier i spil, for at det hele giver mening.

 

Eller

 

Hvis du har en tøjbutik og er drevet af værdien bæredygtighed som menneske.

 

Men tøjet du har på hylderne afspejler ikke bæredygtighed helt optimalt ud fra det som du godt kunne tænke dig.

 

I så fald ville meningen udeblive, selvom du brænder for at følge tidens trends og næres af, at hjælpe mennesker med at blive mere selvsikre i det rigtige tøj.

 

Sat lidt på spidsen, men kan du se pointen?

 

I alle tilvalg ligger et fravalg af noget andet

 

Og omvendt. Sådan vil det være – også når du udvikler din forretning og retænker, om den i høj nok grad er drevet af mening.

 

Men det er ikke det samme, som at alt er støbt i beton og at det valg du tager i dag omkring din virksomhed, vil spilde alle chancer for noget andet i fremtiden.

 

Jeg håber at ovenstående har givet anledning til at gøre status og bruge resten af 2019 til at tænke over, hvordan dit 2020 kunne tage form, så du har meningen med på arbejde. Jeg tror at du bliver mere tilfreds af det.

 

Kærlig hilsen

MERE INSPIRATION...

BRANDING PÅ DE SOCIALE MEDIER

I sommer deltog i et kursus med selve Jay Shetty, og han lærte os blandet andet, at det handler altid om dem - ikke dig, når vi taler markedsføring.

LÆS MERE

TILTRÆK KUNDER I STEDET FOR AT JAGE DEM

Er du klar til at udnytte dit virksomhedskoncept til at generere flere kunder?

LÆS MERE

BLIV STÆRK I ELEVATORTALEN

Lær at pitche din virksomhed i 3 linjer. Det tager kun 5 minutter at lære. Se min video!

LÆS MERE
DEC

Tilbage til toppen