Her kunne Airbnb have fået meget mere ud af deres markedsføring

Airbnb – portalen, der sikrer, at vi både kan leje og udleje vores private bolig til hinanden – har for nyligt givet en ”gave” til en yderst velstillet kvinde, tv-personligheden Kourtney Kardashian.

I deres beslutning om hvorvidt dette var en god ide eller ej, har deres marketingsansvarlige nok tænkt:

”Hun har mange følgere på de sociale medier. (Over 14.000.000 på Facebook!). Hun skal da have et betalt ophold hos en af vores ”boligudlejere”.”

Det lyder måske rigtigt smart:

Mange følgere = meget synlighed til Airbnb.

Men det endte faktisk med en lidt dårlig omtale – måske ikke er regulær shitstorm, men flere udviste harme over denne måde at markedsføre sig på.

For hvorfor skulle en rig kvinde, der selv kunne betale for sine egne ophold, have noget betalt?

Det skal lige siges, at det var et yderst lukseriøst ophold i et hus, der kostede MANGE tusinde kroner pr nat!

Jeg er faktisk ret enig: Det er virkelig at ”fordumme” os som forbrugere. For selvfølgelig har de fleste regnet ud, at det udelukkende er for omtalens skyld, at dette samarbejde er opstået. Intet andet.

Og naturligvis er alle virksomheder nødt til at markedsføre sig, for at gøre sin indflydelse gældende. Det er afgørende for succes!

Men det kunne man altså også have gjort på så mange andre spændende måder, som, udover at kunne skabe synlighed – også kunne skabe fin værdi til brandet Airbnb.

Airbnb er funderet i deleøkonomien. At sætte sin bolig til rådighed for andre, når man ikke selv er hjemme. Det er både næstekærligt og så er det økonomisk smart for udlejeren. At dele ressourcerne. På denne måde en win win for alle parter.

Forestil dig i stedet, at Airbnb uddelte betalte ophold til mindre stillede familier med hver deres udfordringer at bokse med i hverdagen? Familier og par, som virkelig havde behov for, at komme lidt væk og skabe nogle gode ferieminder sammen?

Ville det ikke være næstekærligt?

Tænker du ikke, at et sådan set up ville blive delt i en uendelighed på de sociale medier?

Og så er der både synlighed og kudos til Airbnb, for at bidrage til at gøre en forskel for andre mennesker.

Det samme kan du selv tænke i den egen virksomhed.

Er det helt rigtige for dig, at få en kendt blogger til at promovere dit produkt? Eller har du andre muligheder for at bringe dit bidrag til syne i andre sammenhænge?

Det kunne også være, at sidstnævnte tilgang ville være billigere for dig – samtidig med, at du kunne få mere ud af det – både i form af synlighed og brand værdi?

Hvordan kan du hænge dit koncept op på noget samfundsbestemt eller noget næstekærligt? Noget delevenligt og noget, som harmonerer med dit bidrag i din virksomhed?

Tænk over det. Det er ikke altid, at den helt åbenlyse (”rigtigste”) vej måske er den klogeste at tage.

Kærlig hilsen Mette

Indlæg skrevet i

Efterlad en kommentar