Skab en
tydeligere
profil

For dig der ønsker en stærk position i markedet

Alle virksomheder skal være defineret af et koncept som både er salgbart og tydeligt i det givne marked.

 

Det er hele grundpræmissen i god positionering – og naturligvis også afgørende for at marketing og branding virker.

 

Derfor vil denne blog handle om hvordan du kan arbejde med de første skridt hen imod en konceptualisering.

 

De fleste undervurderer hvor stor indflydelse konceptet har på marketing.

 

Det er let at blive tiltrukket af “sidste nye skrig” indenfor marketing teknikker. Skal der nu laves en Facebook gruppe, webinarer og nyhedsbreve? Det får vi da lige skudt i gang. Eller nu prøver vi/jeg lige at køre denne nye salgsteknik af til næste salgsmøde.

 

Der er mange greb i bogen, men hvis intentionen med forretningen og konceptet ikke er på plads (eller ikke er tydelig nok), så står du kun med teknikker, du ikke ved, hvad du skal komme er det jo bare teknikker. Og så kan de være lige meget og din virksomheds profil bliver ikke tydeligere af det.

 

Jeg plejer at sige, at det er lidt ligesom at have købt de allerbedste løbesko og tilmeldt sig et marathonløb. Hvis ikke du har grundformen i orden og kender dig selv, så kommer du ikke i mål.

 

Hvad betyder koncept egentlig?

 

Et virksomhedskoncept er rammesætningen omkring dine ydelser/produkter/services. Det er konceptet der definerer din virksomheds værditilbud overfor kunderne.

 

Det får virksomheder væk fra ”bare” at sælge varer og til at sælge oplevet værdi. Når konceptet er tydeligt, er det nemmere for kunderne at vælge til og fra.

 

Et godt virksomhedskoncept er så at sige fundamentet for forretningen.

 

Hvordan arbejder man med en fluffy størrelse som konceptudvikling?

 

Når jeg arbejder med virksomheder i forløb, så inddrager vi mange dimensioner før vi er i mål. Det være sig virksomhedens DNA, kunderne, markedet, kerneydelsen/produktet og værditilbuddet. (Du kan også tilmelde dig min workshop lige her og jeg guider dig igennem elementerne trin for trin)

 

Men ligemeget om det er en ny virksomhed eller en etableret, der skal justeres op og styrke positionen, så starter vi altid ved to vigtige spørgsmål, som jeg vil dele med dig i dag:

 

Hvad vil I gerne være kendte for?

Og

Hvorfor gør I det?

 

 

Det er vigtigt, for hvis ikke dine kunder udelukkende køber ind i dit produkt, så er der sandsynlighed for, at de køber dit hvorfor. 

 

Bare se på konceptet omkring tøjmærket ELSK. Måske kunne du godt finde en lignende trøje, men du køber den ud fra etikken og deres hvorfor. 

 

Du kan også prøve at vende aspektet omkring at købe ind i WHY indad:

 

Det kan være, at du er mere til Nemlig.com end den lokale brugs, fordi det er nemt i din hverdag og du får masser af inspiration til din madlavning. Konceptet er baseret på convenience tankegangen. Varerne er så at sige nok de samme - stort set - men her køber du også ind i at det er nemt - og at du kan købe ind ud fra fordefinerede opskrifter.

 

Omvendt kan det være, at du tilvælger den lokale brugs, fordi du vil støtte lokalsamfundet og at din uddeler altid er lydhør overfor, at bestille specialvarer hjem til dig. Du køber altså ind i det relationelle i deres koncept. 

  

Kunden skal være et match

 

Når der er styr på hvorfor, så går man videre til at kigge kunderne. Din virksomhed er til for kunderne. Og det vigtige er, at finde frem til dem, som deler dine værdier. Er de til convenience eller relationer? Hvordan segmenteres de? Det handler så at sige, om at finde låget til din gryde. (Online workshoppen som jeg har lavet, indeholder alle elementerne, klik her og se den).

 

Jeg håber at dette indlæg kan tjene dig og din virksomhed.


Lykke til. 

 

Kærlig hilsen

 

ONLINE WORKSHOP

Styrk virksomhedskonceptet og stå stærkere i markedet

Skab et salgsbart koncept trin for trin. 

25 minutters online træning der kun koster din mailadresse.

HJÆLP TIL SELVHJÆLP

Køb min bogserie Styrk dit kommercielle lederskab og kom helt helt i dybden med din forretning, så du derfra kan styrke din profil. 

bog salg ndhold

FÅ MIN HJÆLP

En mentorordning hos mig er for virksomheder, der ikke vil gå vejen mod kommerciel vækst på egen hånd. For dig der har erkendt at uvildig sparring kan rykke din virksomhed fra god til bedst.

Mette i konferencen