TEMA I JANUAR

Brænd for det – eller glem alt om at lykkes

Kære selvstændige ildsjæl!

At blive selvstændig og drive egne virksomheder – med og uden ansatte – er en af de største gaver, jeg har givet mig selv lov til at opleve.

 

Det har været med til at definere mig som menneske.

 

Og så har det givet mig troen på, at det meste at det, vi drømmer om, faktisk er muligt. Hvis bare vi tilføjer snilde og hårdt, meningsfuldt arbejde.

 

Det er en livsindsigt, som jeg er stolt og glad for, at kunne give videre til mine børn.

 

Jeg kan faktisk slet ikke forestille mig et andet arbejdsliv end det, jeg har i dag.

 

Du har det måske på samme måde?

 

Hvis ja, så kan du måske medgive, at det at drive virksomhed er ikke er et job.

 

Det er en måde at være i verden på. Nogen ville måske gå så langt at beskrive det som et kald?

 

Måske er det at drive virksomhed præcis som at være forælder?

 

Det at drive en virksomhed, der både skal genere glade og tilfredse kunder, løn (måske også til flere end dig selv), økonomisk overskud til videreudvikling (en udvikling som dernæst skal eksekveres, mens du drifter) og tilpasse sig dynamiske markeder, er ikke altid nemt.

 

Som forældrerollen: Det er super meningsfuldt – og hårdt. Det er vildt glædesfyldt – og bekymrende. På en og samme tid. 

 

Man kan vel sige, at hvis vi vil have friheden til at skabe vores egen virksomhed, der skal gøre en forskel for andre, så skal vi være villige til at tage usikkerhed, frygt og kampe med i købet?

 

Det sidstnævnte er der bare ikke særligt mange der taler om. Måske er det derfor, at vi har så mange mennesker på arbejdsmarkedet, der drømmer om at blive selvstændige? Man glemmer bagsiden af mønten.

 

Det kræver et stærkt mindset at leve med usikkerheden, frygten og de mange kampe, som skal tages, for din virksomhed. Og ikke tillade, at disse ting overtager og du mister pusten.

 

Det vil jeg tale om i dette månedsmagasin i håbet om, at styrke dig som menneske, så du kan styrke dit virke.

 

Hvad skal der til?

 

Man siger, at jernvilje er en god egenskab som virksomhedsejer, der skal klare mosten. Og til at fortsætte selvom det hele bliver slidsomt.

 

Jeg tror på, at jernvilje er noget nogen mennesker er født med. Fordi de kender deres kald. Og vi andre kan finde ind til den gennem livet. Jeg tror også på, at du finder ind til din jernvilje, hvis der er en mening med det, du gør.

 

Gennem mine mange år som selvstændig har jeg fundet ud af, hvor vigtigt det er, at brænde for det, som man gør. De virksomheder, som er gået allerbedst for mig selv, er dem, som har været drevet af mening og passion. (Jeg har nemlig også sat skibe i søen udelukkende for pengenes skyld). Men hånden på hjertet, så er penge altså allerbedst tjent, når der er mening med det hele.

 

Hvad giver mening for dig?

 

Det er altid et godt spørgsmål at stille dig selv.

 

Specielt her i starten af det nye år.

 

Du kan fortsætte med:

 

Er der processer i dit virke, som ikke tjener dig mere?

 

Er der produkter, der skal udfases?

 

Er der nogle i dit team, som skal gøre mere (eller mindre)?

 

Gør du/I noget udelukkende for kunderne skyld (eller fordi der er et marked) – uden det nærer virksomheden i samme ombæring?

 

Har du dine livsværdier inddraget i dit virke? Eller stikker noget ved siden af?

 

Det er nu du kan justere til og gøre anderledes. Og kun du kan tage lederskabet for det!

 

Der er altid en vej

 

En særlig kunde sagde engang til mig, at hun anskuede sit liv (og arbejdsliv) således:

 

Når jeg har en udfordring, så visualiserer jeg den som en tonstung træstamme foran mig, som jeg skal over på den anden side af. Jeg stiller mig selv spørgsmålet: Kan jeg hoppe over? Hvis svaret er nej, så stopper jeg jo ikke der.

Så tænker jeg:

Kan jeg kravle over? Kan jeg grave mig under? Kan jeg gå udenom? Eller save mig igennem?

 

Billedet og øvelsen hos min kunde viser jo, at der er flere måder at kommer over en træstamme på end at hoppe over den.

 

Men jeg er også sikker på, at du ved give mig ret i, at hvis der ingen mening er med udfordringen, hvorfor så ikke bare stoppe ved første spørgsmål? Derfor er meningen afgørende for at holde kadencen. Også når ting bliver svære.

 

Jeg håber at mit månedsmagasin har givet dig inspiration til at få justeret – og fintunet dit virksomhedskoncept, så det (og du) kan holde i mange år frem.

 

Kærlig hilsen 

SKIL DIN VIRKSOMHED UD FRA MÆNGDEN OG SKAB VÆKST

Til dig der vil gå fra god til bedst i 2020 og skabe endnu større kundetilgang til din forretning.

JAN GRAFIK

Tilbage til toppen