Det vigtigste aktiv i din virksomhed

For at lykkes

Med at drive virksomhed på den lange bane, er det afgørende at have et godt fundament i form af virksomhedskonceptet, så din virksomhed står skarpt i markedet.

 

Konkurrencen er hård.

 

Det betyder altså at din virksomhed kan risikere at falde igennem, hvis ikke den er defineret specifikt, så den er letforståelig for dine potentielle kunder og dækker deres behov.

 

Derfor kunne man faktisk godt antage, at kunden er den vigtigste parameter at have styr på.

 

At have klart definerede målgrupper er ekstremt vigtigt. Men noget andet kommer før kunden og markedet.

 

Det handler nemlig ikke om at passe ind. Det handler om at finde matchet.

 

Derfor er DU den vigtigste brik i virksomhedskonceptet.

 

Det er ikke det samme som at sige, at du er den vigtigste faktor for væksten. Det kan der være andre i din virksomhed der er - eller i det team, som du sætter omkring din virksomhed. Men i forhold til fundamentet og hele meningen med virksomheden, er du yderst afgørende.

 

Jeg vil fortælle min egen historie, for at fokrklare denne pointe nærmere.

Da jeg gik fra god til bedst

 

Inden jeg startede Nichefabrikken, havde jeg af flere omgange fået hints fra mit netværk om, at jeg da snart skulle i gang med at give mine erfaringer med at starte virksomehder videre til andre erhvervsdrivende.

 

Det var nemlig gået godt med at starte mine egne iværksætterier op, men min største passion var bestemt ikke drift. Det som altid har drevet mig, er at etablere mine virksomheder, udtænke deres formål, koncepte og brande dem samt gøre dem forståelige for målgruppen, så jeg kunne få kunder og dermed leve af det.

 

På dette tidspunkt havde jeg været selvstændig på fuld tid i 8 år. Min første virksomhed var solgt videre og jeg havde lukket en anden ned og lært helt vildt meget af det. Jeg var i denne periode i gang med en webshop og kunne mærke, at jeg skulle noget andet.

 

Ærligt talt, så troede jeg i en periode, at jeg ikke duede til at være selvstændig. Dengang havde jeg en overbevisning om, at det at lukke (og sågar også sælge!!) var at stikke halen mellem benene og ikke give den hele armen. Også selvom jeg havde lært en masse. For når man er selvstændig, så kæmper man, indtil blodet sprøjter. Sådan tænkte jeg i alt fald om det dengang…

 

Men tænk lige, hvor fjollet det egentlig var, at tænke sådan om mig selv. Jeg havde slet ikke tænkt over, om det, som jeg anså som svagt, faktisk kunne være min allerstørste styrke?

 

Så derfor skulle der mange venlige påmindelser fra mine nærmeste til at rykke på mig.

 

DENNE BOG FIK MIG TIL AT SE LYSET OG AT JEG ÆNDREDE MIT MINDSET 180 GRADER!


"The Big Leap" - Gay Hendricks

Den fik mig til at indse, at det, som jeg troede var en svaghed, er min største styrke.

Gay Hendricks beskriver i bogen, at vi allesammen har et indre glasloft i forhold til hvor godt vi må have det.

 

Jeg havde ramt mit glasloft.

 

Da jeg læste denne bog, gav det så meget mening.

 

Gay beskriver nogle forskellige tilstande i bogen, som han kalder Kompetencezonen, Excellencezone og Genizonen.

 

Han beskriver den store forskel på at leve af og i sin kompetence zone, sin excellente zone eller sin GENIZONE:

 

I Kompetencezonen er du duelig, men andre kan være bedre til det. Det nærer ikke kun at være duelig.

 

I Excellencezonen er du ret skarp. Du har succes, men har ikke dig selv med.

 

I Genizonen er du helt unik. Der er ikke andre, der kan bestride opgaven på samme måde som dig. Og du brænder for det, du laver.

 

Jeg kunne pludselig se, at jeg cyklederundt i Excellencezonen. Det gik jo godt. Men det var ikke fedt!.

 

Min genizone er ikke drift. Min genizone er at se visionen og potentialet samt bygge konceptet, der understøtter dette.

 

Game changer!

 

Jeg begyndte at tro på, at der måtte være nogen som kunne bruge min hjælp. Så jeg kunne lyse på deres potentiale, for at de kunne drive deres virksomhed meget bedre.

 

Derefter solgte jeg min webshop og startede Nichefabrikken – og jeg har levet af at hjælpe andre lige siden.

 

Måske sidder du i fast i Kompetencezonen – eller måske Excellencezonen?

 

At du føler at det du laver er sådan OK, men det er ikke helt WOW?

 

Det er jo ikke sikkert at du, ligesom jeg, skal starte noget HELT nyt. Det kan være, at du faktisk er drevet af et højere formål, men at dit koncept, dine arbejdsopgaver eller processer med kunder skal justeres en smule, så det bliver endnu bedre for dig?

 

Det kan også være, at du selv besidder et talent, som du ikke tænker noget særligt om, men måske er det talent din største styrke? Jeg ser gang på gang i mit arbejdsliv med erhvervsdrivende, at det som en den helt store genistreg oftest ikke får plads, fordi vi tænker "jamen det gør jeg jo bare. Det er da ikke noget særligt".

 

Jeg vil opfordre dig til at læse bogen. Den kan måske hjælpe dig med at finde ind til kernen af dig – og dermed din NICHE.

 

Kærlig hilsen

VIL DU INSPIRERES YDERLIGERE?

SÅ HAR JEG LAVET ET ONLINE FOREDRAG TIL DIG SOM KUN KOSTER DIN MAILADRESSE.

 

DET VARER 40 MINUTTER OG VIL HJÆLPE DIG MED AT KOMME I GANG MED AT BYGGE EN VIRKSOMHED MED BASIS I DIN UNIKKE NICHE

Mette i konferencen